Thursday, March 26, 2009

ScribeFire kepada bloggers. Berguna atau tidak ?

Hmm, what is ScribeFire ?

ScribeFire ni la kan, setahu saya la kan, adalah salah satu daripada beribu2 Firefox Add-on (for Firefox user, i think u might really understand what i mean by add-on, right?). As for Internet Explorer users, frankly said, u cant use this add-on. So, gunakan lah firefox (promote firefox la plak~ ahaks!).

ScribeFire adalah add-on yang memberi anda kemudahan yang amat mudah lagi senang dan cepat untuk anda postkan posting anda dalam blog anda. Anda xperlu lagi nak bukak blog anda, login account anda, nak create new post, dan bermacam2 lagi la kan. Dengan ScribeFire, anda cuma perlu install (for 1st time only), masukkan detail account blog anda (please note! not just 1, but all of your blogs if u hae more than 1 blog it is.), dan, waaallaaa!! anda suda boleh membuat posting baru kepada semua blog2 anda di satu tempat sahaja, iaitu, di Firefox Browser anda. Anda xperlu lagi nak bukak semua account blog anda untuk create posting2 baru.

Macam mana nak dapatkan ScribeFire ni? hehe. mudah saja. Anda cuma perlu download ScribeFire ni di Firefox Add-ons website. Ataupun, search je kat google search bar tu, "ScribeFire Addon". Lepas tu, install dalam firefox anda. ScribeFire ni works with Blogger (blogspot lah), Wordpress, Drupal, TypePade, LiveJournal dan Windows Live Spaces. Lepas install ScribeFox tu, ScribeFox icon akan appear kat bahagian bawah-kanan firefox anda.



Nampak icon warna oren with a notepad-like icon? Itulah icon ScribeFox. Bila anda click kat icon tu, ia akan appearkan editor's blog panel anda untuk anda masukkan content/posting anda dalam tu. Kalau anda masukkan url blog anda lebih dari 1, ScribeFox akan listkan blog2 anda di dalam panel tu; untuk memudahkan anda menghantar posting yang telah anda buat ke blog pilihan anda. mudah kan? hmmm..

Maklumat Tambahan.

ScribeFire ni, mempunyai features yang agak menarik di mana anda boleh buat quick notes/ sticky notes yang anda boleh refer afterwards. Also, anda boleh manage delicious bookmark yang ada buat dan provides maklumat daripada Technorati berkenaan dengan website yang anda lawati. hmm.. quite interesting information there, right?

Tip yang xhot, tapi cool~:
Untuk tidak menyemakkan blog anda dengan perkataan "powered by ScribeFox" yang diletakkan oleh ScribeFox kepada posting2 anda, anda boleh off kan funciton ni dalam tab Setting, di "Publishing" features.



Bila anda da cekap dan familiar dalam mnggunakan ScribeFox ni, it is quite convenient actually to post your blogs, ESPECIALLY when u have more than 1 blog. :)

So, pendapat anda?
ScribeFire for bloggers like us, berguna atau tidak? u choose~


Bak kata burger king, Have it Your Way~

Happy blogging~ :)

2 comments:

nik abdullah din hj. mahmood said...

berguna sungguh wan..

farwalis said...

wan hebat..tp banyak sgt bicaranya..

sama seperti perilakumu ketika di dunia realiti..

ckp yg penting aja dong..mengarut itu tak apa..tp panjangin aja karangannya..